A hagyományos média és a blogok egymásra gyakorolt hatásáról és kapcsolatáról még nem írtam, így most ez következik!
Mint azt már az előzőekben leírtam nektek, a blog a weblog rövidítése, ami eredetileg egy személyes, publikus internetes naplót jelent. Eredetileg arra használták, hogy valaki megírja napi élményeit, beszámolóját és történeteit.
A blog jelentőségének átalakulása
A médium az elmúlt néhány évben jelentősen átalakult, élesen elválva ettől a személyes élménybeszámoló-szerű naplótól. Ha egy téma iránt sokan érdeklődnek, akkor lesznek olyanok, akik az ezzel kapcsolatos híreket meg fogják osztani másokkal, és erre a legegyszerűbb egy blog. Sokan olvassák, mindig naprakész és könnyen el lehet érni. Ennek a modellnek nagy előnye, hogy az oldalon a téma iránt érdeklődők fogják kifejteni véleményüket, akiket értenek is hozzá valamelyest, így az ott fellelhető információ sokkal megbízhatóbb lesz ellenben a hagyományos újsággal, ahol az író nem feltétlenül a téma szakértője. Éppenséggel az is megeshet, hogy nem is érdekli, így egy száraz, nem feltétlenül helytálló cikket ad ki a keze alól. A blog célközönsége azok, akik szintén érdeklődnek a tárgyalt témák iránt. Valószínűleg ismerik annak szakkifejezéseit, rövidítéseit, így azokat nem kell magyarázni. Ez az egyik oka annak, hogy a blogbejegyzések sokkal rövidebbek: egy hagyományos újságcikk legalább kétharmada abból áll, hogy a hétköznapi emberek szája íze szerint magyarázza a fogalmakat, ismerteti az előzményeket. Ebből adódóan a blog nagyon könnyen szakosodhat. Célcsoportja ugyan kisebb lesz, de a tartalom szempontjából sokkal mélyebb lehet egy kevésbé specializálódott blognál. A hagyományos sajtóban ilyesmi csak ott tudott megvalósulni, ahol a megbízható és gyors információáramlás elengedhetetlen, ilyenek például az orvosi lapok.A blogok tömörségében annak is nagy szerepe van, hogy a hagyományos sajtóval ellentétben a linkek a blog szerves részei. Ez rettentő hasznos, hiszen ez egy nagyon hatékony útja az információátadásnak.
Egy szakosodott blog írója, ha valahol olvasott valami valami jó cikkek, és ha az információt fontosnak tartja egy link segítségével átveszi azt és leírja, akkor innen már ugyanígy átkerülhet egy hasonló témával foglalkozó blogba, és persze az egész folytatódhat akármeddig. Ha az információ fontos, a hír előbb-utóbb eljut a hírügynökségekig és a hagyományos médiába is. Ez az egyik jellemzője a blogoknak, ami a megbízhatósága mellett szól.
Ennek a folyamatnak megbízhatóságát tovább növeli, hogy közben mindenki visszalinkel az előzőekre és mindig csak a saját területén fűz hozzá. Mindegyik szinten még egy ellenőrzés is történik, így mindig egy szakértő dönt a hír fontosságáról és hitelességéről.
Ennek a folyamatnak megbízhatóságát tovább növeli, hogy közben mindenki visszalinkel az előzőekre és mindig csak a saját területén fűz hozzá. Mindegyik szinten még egy ellenőrzés is történik, így mindig egy szakértő dönt a hír fontosságáról és hitelességéről.
A blog másik fontos eleme a szubjektivitása. Az írónak nem kell semmilyen szabályhoz igazodnia, azaz sokkal szabadabban tudja az olvasó számára értelmezni, hogy az adott hír miért fontos (szerinte). A téma szubjektív kifejtése a blogok tematizáltságát figyelembe véve sokszor tekinthető inkább egy szabadabban megfogalmazott szakvéleménynek, mivel egy blogban annak írója testesül meg, vagyis az ő saját, egyéni véleménye.
Népszerűség, témák
A különböző témák népszerűsége sok szempont szerint változik, területenként más és más témák népszerűek. Az Egyesült Államokban például óriási sikere van a politikai blogoknak, ami ilyen mértékben sehol máshol nem jellemző. Általánosságban azonban elmondható, hogy a tudományok, a technológia, illetve az ezek mindennapi életünkre gyakorolt hatásai közkedvelt témakörök. Ezeken a területeken a blog már a publikálás legkedveltebb formája lett.
Hazai viszonyok
Egyre nagyobb népszerűségnek örvendnek hazánkban a blogok. annak ellenére, hogy még mindig jóval kisebb szerepet tulajdonítunk nekik mint mondjuk Az Egyesült Államokban olyan mértékben elszaporodtak a blogok és akkora népszerűségnek örvend, hogy sokan már a vészharangot kongatják a "régi" sajtó felett. Itthon a blog, mint médium jelentős lemaradásban van, ennek ellenére már találni itthon is belőlük bőven, azonban ezek száma és olvasottsága messze elmarad a fejlettebb országokban tapasztalható mértéktől. De már hazánkban is egyértelműen növekvő tendenciát mutat, így könnyen elképzelhető, hogy az elterjedésük gyorsabb lesz, mint azt hinnénk.
A további csemegézésben ez az oldal lesz a segítségetekre. Jó olvasást kívánok!
(Felhasznált cikkek: Blogok: "mi vagyunk a média" 2006. január 26.Szerző: sg.hu; A blog és a média 2005. május 19. Szerző:Adaren)
(Felhasznált cikkek: Blogok: "mi vagyunk a média" 2006. január 26.Szerző: sg.hu; A blog és a média 2005. május 19. Szerző:Adaren)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése